I arbeidspakke 1 utvikles kartvisningsverktøy for bruk i havna. Systemet kommuniserer direkte med nasjonal havnedatabase.
Synkronisering av data skal gjøres ved hjelp av Kartverkets åpne NGIS-API .Det må legges vekt på en intern datamodell i havnesystemet som er generell nok til at en ikke blir bundet til noen spesifikk modell av eksterne data. Dette for å sikre at havnedatasystemet kan bruke både data fra Kartverket, interne data og data fra andredatakilder om hverandre uten videre tilpasning. Alle data som endres på et objekt i havnesystemet må synkroniseres tilbake til Se. Det er også viktig med sporbarhet på data som endres, slik at man har kontroll på hvem som gjorde hva og når.
I arbeidspakke 1 ble det jobbet mye med å få på plass brukertilpasset funksjonalitet i kartvisningsverktøyet. Første fase var å få inn støtte for objektene som inngår i havnedatastandarden (2.0). Deretter ble det utviklet løsning for å kunne håndtere andre havneobjekter (som ikke inngår i havnedatastandarden) samt tegneverktøy og eksport til Excel. Parallelt med utviklingen av kartklienten ble det også jobbet mye med å få til transaksjoner via NGIS-Open API mot nasjonal havnedatabase (SFKB).
I arbeidspakke 1 – Havnedata er det utviklet kartvisningsverktøy for bruk i havna. Arbeidspakken er en videreføring, og ferdigstilling av et prosjektarbeid som ble påbegynt i 2020 med finansiering fra Kystverket. Kartvisningsverktøyet som er utviklet kommuniserer direkte med felles nasjonal kartdatabase (SFKB) og viser alle havneobjekter fra registreringsinstruksen med egnede tegneregler i kart. Løsningen har en enkel og brukertilpasset funksjonalitet for administrativ ajourføring av objektene både i forhold til egenskaper og enkel geometri. Verktøyet er utviklet og prioritert i forhold til brukerbehovene i havna. Havnene og Kartverket har vært med i en arbeidsgruppe som har fulgt utviklingsarbeidet tett og bidratt i forhold til brukerbehov og prioritering.
Les mer detaljer om utviklingen i arbeidspakken i sluttrapporten. Den er lagt ut under dokumenter.
Grieg Connect har stått for utviklingen i arbeidspakken. Havnene og Kartverket har vært med i en arbeidsgruppe som har fulgt utviklingsarbeidet tett og bidratt i forhold til brukerbehov og prioritering. Det ble avholdt statusmøter hver 14. dag, slik at de deltakende havnene fortløpende kunne få oppdatering på status og fremdrift i prosjektet. Det ga også havnene mulighet til å komme med innspill om behov og tilbakemeldinger til den pågående utviklingen. Havner som deltok i statusmøtene til arbeidspakke 1 var Kristiansand, Trondheim, Bergen, Karmsund, Oslo. I tillegg deltok Kartverket i møtene.
Leveransene ble testet av havnepersonell den 18. januar 2023, og er godkjent av styringsgruppa.
Klikk på tittel under for mer informasjon om arbeidspakken.
I arbeidspakke 1 utvikles kartvisningsverktøy for bruk i havna. Systemet kommuniserer direkte med...
Ligger til grunn for økt samhandling mellom alle parter i et fartøysanløp gjennom større åpenhet...
Utvikles et system for enkel dokumentasjon for av/på havneanlegg ved ISPS havneanløp. Systemet ha...
Danner et viktig grunnlag, som på mange måter er en forutsetning for at de øvrige arbeidspakkene...
Implementering av nye systemer handler om mer enn å lansere en tjeneste og gjøre den tilgjengelig...