Stø kurs mot den digitale havnen

Standardisering og nye digitale verktøy legger grunnlaget for fremtidens autonome havneoperasjoner.

Hege Berg Thurman (Oslo havn – prosjekteier)

E-post: hege.berg.thurmann@oslohavn.no

Lars Fredrik Gyland (Kartverket - prosjektleder)

E-post: lars.fredrik.gyland@kartverket.no

Maléne Peterson (Norkart - prosjektleder)

E-post: malene.peterson@norkart.no

Drømmen om fremtidens havn

Standardisering av havnedata har vært i fokus i prosjektene. Et viktig steg på veien er etableringen av en digital infrastruktur for norske havner, en grunnmur som de digitale havnesystemene kunne bygges på.

Med digital infrastruktur menes tekniske systemer, datasett og programsystemer som er tilgjengelig for utvikling av tjenester, og som er viktige for at samfunnet skal fungere. Historisk har infrastruktur vært hovedsakelig avgrenset til det fysiske, men i dag er den digitale infrastrukturen et viktig fundament for å kunne bygge digitale tjenester og innhold.

I prosjektet Norsk digital havneinfrastruktur ble det kartlagt havnedata og dybdedata prosjektets ni havner, og det ble utviklet IT-systemer for havnene med mål om en mer effektiv havnedrift. I prosjektet Digital Havn ble digitaliseringen videreført. Hensikten med begge prosjektene har vært å digitalisere havner og (videre)utvikle felles digital infrastruktur for havne-Norge.

Moderne, digitale løsninger som enkelt tilgjengeliggjør informasjon for alle deltakende parter i en logistikkoperasjon er essensielt for å kunne skape et bærekraftig, effektivt havneanløp. Automatikk og gjenbruk av data mellom aktører vil fjerne flaskehalser og forenkle brukerflyene. Dette vil ikke bare ha en positiv effekt på anløpets liggetid og miljøfaktor, men også på hele verdikjeden. Automatikk, standardisering og systemstøtte for havnesikring og ISPS vil i tillegg øke sikkerheten på havneanlegg.

Den digitale infrastrukturen som er etablert og utviklingen av IT-systemene er viktige steg i retningen mot å få til enklere kommunikasjon mellom skip og havn, noe som vil gi raskere innseiling og kortere liggetid ved kai. Samarbeid mellom havnene som sluttbrukere, industrien og det offentlige har vært en nøkkelfaktor for å lykkes i begge prosjektene.

Prosjekter mot en digital havn

Oslo Havn har de siste årene stilt som prosjekteier for to viktige digitaliseringsprosjekter for norske havner. Begge prosjektene er blitt finansiert gjennom Kystverkets tilskuddsordning for investering i effektive og miljøvennlige havner.

"Norsk digital havneinfrastruktur" (2021-2022)

Et samarbeidsprosjekt mellom 9 deltakende havner og Kartverket. Grieg Connect var underleverandør og Kartverket prosjektleder.

"Digital Havn" (2023 - 2025)

20 havner, Norske havner og Kartverket deltok inn i prosjektet. Grieg Connect var underleverandør i den største arbeidspakken, og Norkart bidro også inn i prosjektet. Prosjektledelse ved Norkart i samarbeid med Kartverket.

Nasjonal havnedatabase

Prosjektene bygger på kompetansen og teknologien utviklet i Kartverkets prosjekt «Havnedata 2020» og to prosjekter fra Kystverkets havnesamarbeid i 2020: «Digitalisering av havnedata - havneGEOdatabase» og «Digitalisert samhandling i anløp- og tjenesteleveranser».

Standardiseringsarbeidet har vært preget av et vellykket samarbeid, der alle involverte har bidratt med stort engasjement og en løsningsorientert tilnærming. Matilde Skår fra Kartverkets sjødivisjon ledet arbeidet med en brukersentrert og smidig metode for utvikling av havnedatastandarden. Maléne Peterson fra Norkart hadde ansvar for kartleggingen av brukerbehov i havner, noe som har vært en viktig faktor i det videre arbeidet med havnedata. Sammen med Sigbjørn Wik fra fylkeskartkontoret i Rogaland utviklet de standarden gjennom et raskt og effektivt prosjekt.

Disse initiativene ble i 2022 samlet i prosjektet «Norsk digital havneinfrastruktur», for videre digitalisering og utvikling i havnene. I 2023 tok en det ytterligere videre i prosjektet Digital Havn. I bunn som grunnmur for de digitale verktøy og løsningene som ble utviklet, lå Havnedata-standarden.

Per mars 2025 er 60 norske havner kartlagt med havnedata, og det er planlagt kartlegging i ytterligere 15 havner i 2025.

Norkart.no

Lars Fredrik Gyland

Fylkeskartsjef i Agder og prosjektleder

"Vi er godt i rute. Det er et stort prosjekt i høy hastighet! Havnene ser verdien av digitalisering og er engasjerte. De rydder bort alt annet og bidrar godt inn i prosjektarbeidet. Det er unikt."

Norkart.no

Hege Berg Thurman

Fylkeskartsjef i Agder og prosjektleder

"Gjennom stor grad av tillit mellom aktørene, transparente prosesser og felles målsetninger- har Norge forutsetninger til å lykkes på en måte som andre nasjoner vil ha utfordringer med å kopiere."

Norkart.no

Matilde Skår og Maléne Peterson

Fra Kartverket og Norkart

"Det har vært utrolig kjekt og effektivt å kunne jobbe sammen på en smidig måte, slik at vi raskt kunne ta brukerbehov til UML-modell og verifisere tilbake med brukere og eksperter."